هرم مد چیست و برندهای مختلف چگونه در این هرم دسته بندی میشوند؟
در حال حاضر برندهای مختلفی در صنعت مد و فشن فعالیت میکنند، ولی هر کدام از آنها در سطوح متفاوتی از یکدیگر قرار دارند. درواقع، برندهای فشن با توجه به وسعت بازار خود، کیفیت، مدل و غیره در سطوح مختلفی قرار میگیرند. هرچه برندی در سطوح بالاتری قرار داشته باشد، دارای کیفیت و اعتبار بیشتری است. در این هرم، برترین برندها در بالا و ارزانقیمتترین آنها در سطوح پایین قرار دارند. از سوی دیگر، برندها برای رسیدن به راس این هرم رقابت شدیدی با یکدیگر دارند و برای پبشرفت خود باید بر خط تولید محصولات خاصی تمرکز نمایند. البته زمانی که برندی به راس این هرم برسد، به معنای تثبیت جایگاه او نیست. به عنوان مثال، برندهایی همچون مایکل کورس روزگاری در راس این هرم قرار داشتند که در طول سالها جایگاه خود را از دست دادند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری از هرم مد هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
بررسی هرم مد
در این قسمت قصد داریم برندهایی که در این هرم قرار دارند را معرفی کنیم:
1. اوت کوتورها (haute coutrure)
اوت کوتور در بالاترین جایگاه سطح مد و فشن قرار دارد. اوت کوتور به معنای دوخت با سطح بسیار بالا است و یک واژه فرانسوی محسوب میشود. لباسهای این برند توسط برترین طراحان لباس طراحی و به دست ماهرترین خیاطان دوخته میشوند. از برندهای معروفی که در حال حاضر در این مجموعه قرار دارند، میتوان به کریستین دیور (Christian Dior)، کوکو شنل (Coco Chanel)، پیر کاردن (Pierre Cardin)، ژیوانشی (Givenchy) و ژان پل گوتیه (Jean Paul Gaultier) اشاره کرد.
2. برند های لوکس یا لاکچری (luxury fashion)
در دومین طبقه هرم مد، برندهایی قرار دارند که زیرمجموعه شرکت LVMH به حساب میآیند. این برندها محصولات خود را با بالاترین کیفیت و به تعداد محدود تولید میکنند. کالکشنهای این برندها در هفتههای مد میلان، پاریس، لندن و نیویورک معرفی میشوند. از لوکسترین این برندها میتوان به هرمس، گوچی، باربری و غیره اشاره کرد.
3. Bridge Brands
برندهایی که در طبقه بعدی هرم قرار میگیرند، به عنوان پلی برای پیشرفت طراحان لباس به شمار میروند. به عبارت دیگر، طراحان لباسی که میخواهند با برندهای لوکس همکاری کنند، باید طرحهای خود را به برندهای بریج معرفی کنند تا شانس موفقیت خود را در این صنعت افزایش دهند. از معروفترین برندهای این طبقه میتوان به رالف لورن و آرمانی اشاره کرد.
4. خطوط انتشار (deffusion lines)
طراحانی که در سطوح اول هرم مد فعالیت میکنند، شامل برندهایی با تولید انبوه میشوند که طرحهای خود را با کیفیتی پایینتر و قیمتی مقرون بهصرفهتر ارائه میکنند. این طبقه از هرم فشن تا سالها پیش از محبوبیت زیادی بین قشر جوان برخوردار بود، اما با گسترش بازارهای اکونومی از محبوبیت این دسته نیز کاسته شد.
5. High street
پنجمین دسته از هرم فشن را High street تشکیل میدهد. این دسته، محصولاتی بادوامتر و باکیفیتتر از بازارهای اقتصادی را در فروشگاههای زنجیرهای عرضه میکنند.
6. فست فشن ها (fast fashion)
اصطلاح فست فشن به برندهایی داده میشود که با سرعت زیادی محصولات خود را طراحی، تولید و به بازار عرضه میکنند. درواقع فست فشنها، به مدت دو هفته میتوانند محصولات خود را به تولید انبوه برسانند و ویترین فروشگاههای خود را عوض کنند. از نمونههای مشهور فست فشنها میتوان به برندهایی همچون زارا، منگو، اچ اند ام و غیره اشاره کرد.
7. بازارهای اقتصادی
در پایینترین دسته از هرم مد، برندهای اقتصادی یا اکونومی قرار دارند که محصولات خود را با کیفیتی پایین و قیمتی ارزان به صورت انبوه تولید میکنند و در اختیار مشتریان خود قرار میدهند.
برندهای مختلف بر چه اساسی در هرم مد دستهبندی میشوند؟
همانطور که گفتیم، برندهای مختلف برای قرار گرفتن در راس هرم فشن با یکدیگر رقابت میکنند. بهطورکلی، دستهبندی برندها در این هرم براساس موارد زیر انجام میشود:
• کیفیت بالای پارچهها: برندهای لوکسی که در راس هرم فشن قرار دارند، از پارچههای خاصتر و باکیفیتتر در مقایسه با بازار انبوه استفاده میکنند. بنابراین، محصولات این برندها داری عمر طولانیتری بوده و از ظاهر شیکتری برخوردار هستند.
• خدمترسانی به مشتری و پوشش رسانهای: از ویژگیهایی که تعیینکننده جایگاه برندها در هرم مد است، میتوان به خدمترسانی به مشتریان و جلب رضایت آنها اشاره کرد. به عنوان مثال، فروشگاههای لویی ویتون یا پرادا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه میدهند. از سوی دیگر، این برندها برای تبلیغات خود هزینههای زیادی میکنند.
• طراحیهای بینظیر: برندهای لوکس از بهترین و مشهورترین طراحان لباس برای تولید محصولات خود استفاده میکنند. همچنین استخدام ماهرترین خیاطان منجر به شیک بودن لباسهای این برندها شده است.
جمع بندی
هرم مد، به ساختاری میگویند که صنعت مد را به سطوح مختلفی دستهبندی میکند. بالاترین سطح این هرم، جایگاه برندهای باکیفیت بالا و منحصر بهفرد است و سطوح پایین را برندهایی تشکیل میدهند که لباسهای روزمره را تولید میکنند. آشنایی با این هرم به شما کمک میکند تا جایگاه هر برند و طراحی را در صنعت فشن درک کنید.
نویسنده: تیم نویسندگان نازلیکس
ما، تیم نویسندگان نازلیکس در اینجا کنار هم هستیم تا سعی کنیم، مطالب آموزشی متنوع در حوزههای پرطرفدار را برای مخاطبین عزیزمون به زبان ساده آماده کنیم تا در مسیر پیشرفت از اون استفاده کنند.
تاریخ انتشار: 13-05-1403
0%
155 نفر
برچسب ها:
دیدگاه کاربران
نظری ثبت نشده است.ثبت دیدگاه
وبلاگ های مشابه