7 مرحله راه اندازی کسب و کار خیاطی
این روزها اغلب مردم به فکر راهاندازی و شروع یک کسب و کار جدید هستند و خیلی از افراد تمایل دارند تا در راستای مهارت و هنر خود، کسب و کاری را شروع کنند.
یکی از بهترین مهارتهایی که افراد میتوانند از آن برای راه اندازی یک کسب و کار جدید استفاده کنند، خیاطی است.
برای راه اندازی کسب و کار خیاطی نیاز به کسب اطلاعات مختلفی است که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
بررسی تفاوت مزون با تولیدی لباس
اگر یک طراح مد هستید و یا به دوختن انواع لباسها علاقه دارید، راه اندازی یک مزون لباس میتواند ایده جالبی برای شما باشد.
البته افراد بسیاری نیز وجود دارند که صاحب تولیدی لباس هستند؛ ولی هیچ تخصصی در زمینه خیاطی ندارند.
این افراد با تأمین سرمایه اولیه و استفاده از نیروهای حرفهای توانستهاند به کسب درآمد بالایی از خیاطی برسند و
حتی به یکی از موفقترین کارآفرینان در کشور تبدیل شوند.
درصورتیکه به خیاطی علاقهمند هستید و همیشه برای دوستان و اعضای خانواده خود لباس میدوزید، بدون شک میتوانید کسب و کار خود را در این زمینه راه اندازی کنید.
البته خیلی از افراد ممکن است بین ایجاد یک تولیدی و یا مزون لباس سردرگم شوند.
با این حال اطلاع از جزئیات هر کدام از این کسب و کارها میتواند شما را برای انتخابی هوشمندانهتر یاری کند.
مزون لباس مکانی است که در آن یک یا چند خیاط حرفهای و باتجربه آماده دوختن انواع لباس با توجه به سلیقه و نظر مشتری هستند.
در این حالت جزئیترین و کوچکترین موارد نیز برای خلق یک لباس زیبا و جذاب در نظر گرفته میشود.
از سوی دیگر اغلب این خیاطها در طراحی لباس نیز مهارت دارند و شما میتوانید انواع لباسهای مطابق با مد روز را در این مزونها ببینید و
برای خرید آنها اقدام کنید.
البته فراموش نکنید که دقت و ریزبینی که برای تولید یک لباس توسط خیاط حرفهای انجام میشود، قیمت این لباسها را در زمان فروش افزایش میدهد.
در تولیدی لباس اما کارها به شکل متفاوتتری پیش میروند؛ چراکه برای تولید لباس یک الگو وجود دارد که
در سایزبندیهای مختلفی به کارکنان ارائه میشود تا تعداد بالایی از یک نوع لباس را تولید کنند.
از سوی دیگر اغلب کارکنانی که در این تولیدیها مشغول به کار هستند، خیاطهایی در رده متوسط میباشند.
اینکه برای ایجاد یک مزون لباس اقدام کنید و یا قصد راه اندازی تولیدی لباس داشته باشید کاملا به سلیقه و مهارتهای شما بستگی دارد.
به عنوان مثال در مزون لباس به خلاقیت و توانایی بیشتری برای طراحی و دوخت لباسهای جدید و مدرن نیاز است، درحالیکه در تولیدیها، سرعت کار برای تولید لباسهای بیشتر اهمیت دارد.
مراحل راه اندازی کسب و کار خیاطی
در صورتی که قصد راه اندازی کسب و کار خیاطی را دارید، باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
1) سرمایه اولیه مورد نیاز خود را مشخص کنید
یکی از مهمترین مراحلی که برای ایجاد و شروع هر کسب و کاری لازم است، سرمایه اولیه میباشد.
خیاطی نیز همانند هر شغل دیگری نیاز به سرمایه اولیه دارد.
این سرمایه صرف تهیه چرخ خیاطیها، کارکنان و تجهیزات اولیه خواهد شد.
از سوی دیگر شما باید مشخص کنید که آیا قصد دارید کار خود را از یک کارگاه یا دفتر شروع کنید و
یا میخواهید ابتدا در خانه خود مشغول به کار شوید.
درصورتیکه قصد شما راه اندازی کسب و کار خیاطی در یک مزون است، میتوانید در شروع کارتان که سرمایه کمی در اختیار دارید، از داخل منزل مشغول به کار شوید؛ اما چنانچه قصد دارید که تولیدی لباس راه بیندازید، حتما باید مکان مشخصی را تهیه کنید و آن را صرفا به کارکنان خود برای تولید لباس اختصاص دهید.
بدون شک وقتی نیاز به اجاره یا خرید یک مکان دیگر برای شروع این کسب و کار داشته باشید، باید سرمایه بیشتری را در نظر بگیرید.
2) برای کسب و کار خود برنامه داشته باشید
یکی دیگر از مراحل مهم در راه اندازی کسب و کار خیاطی، طرح یک برنامه هوشمندانه است.
این برنامه باید شامل تمامی کارها و اهدافی باشد که برای 6 ماه تا 1 سال آینده قصد انجام دادن آنها را دارید.
برای این منظور میتوانید تصمیمگیری کنید که برای استخدام کارکنان، تهیه مکان، اهداف و غیره چه کارهایی باید انجام شود.
یکی دیگر از کارهایی که در این مرحله باید انجام دهید، تصمیمگیری در رابطه با نوع کسب و کارتان است.
بهعنوان مثال خیلی از افراد تمایل دارند که تولیدات خود را بهصورت آنلاین در سایتها و یا شبکههای اجتماعی به فروش برسانند.
در این صورت نیاز به استفاده از خدمات یک تیم دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.
همچنین درصورتیکه قصد تهیه یک مکان را برای کسب و کار خود داشته باشید، باید بودجه خود را مشخص کنید و
بعد با توجه به نیازتان برای انتخاب یک مکان مناسب اقدام کنید.
3) مهارتهای خود را تقویت کنید
برای راه اندازی کسب و کار خیاطی باید مهارتهای مختلفی را در خود تقویت کنید.
یکی از مهمترین این مهارتها، آشنایی با چرخ خیاطیهای مختلف و نحوه کار با آنها است.
درصورتیکه شما با انواع چرخ خیاطیها آشنا نباشید، نمیتوانید نوع مناسب آن را برای دوخت لباس مورد نظرتان پیدا کنید و
به احتمال زیاد کار شما دچار مشکل میشود.
همچنین آشنایی با انواع این دستگاه به شما این امکان را میدهد تا همیشه از پیشرفتهترین و بهروزترین چرخ خیاطیها در کار خود بهره ببرید.
همانطور که اشاره شد، خیلی از صاحبان تولیدیهای لباس هیچ تخصصی در خیاطی ندارند و
تنها با استخدام نیروهای مختلف کسب و کار خود را پیش میبرند.
این در حالی است که اگر شما دوخت لباس را بلد باشید، میتوانید هزینه کمتری صرف استخدام نیرو کنید و
خودتان لباسها را بدوزید، همچنین امکان استخدام نیروهای ماهرتر نیز برای شما فراهم میشود؛
زیرا با تکیه بر دانش خود میتوانید میزان مهارت آنها را بررسی نمایید.
از مهارتهای دیگری که برای راه اندازی کسب و کار خیاطی باید تقویت شوند، میتوان به اندازه گیری بدن و لباس، طراحی الگو، برش پارچه، آشنایی با طرحهای مختلف پارچه و کاربرد آنها و آشنایی با تناسب لباس اشاره کرد.
4) یک نام مناسب انتخاب کنید
یکی دیگر از مراحل مهم در راه اندازی یک کسب و کار جدید ازجمله خیاطی، انتخاب یک نام مناسب است.
داشتن یک هویت مشخص به مردم کمک میکند تا شما را بهتر بشناسند.
برای این منظور سعی کنید اسمهایی را به کار ببرید که به تجارت شما مربوط هستند و در عین حال تلفظ ساده و راحتی دارند.
5) تجهیزات اولیه را تهیه کنید
از دیگر مراحل راه اندازی کسب و کار خیاطی میتوان به تهیه تجهیزات اولیه اشاره کرد.
ممکن است که بخواهید برای شروع کار خود از یک چرخ خیاطی ساده استفاده کنید، با این حال باید بدانید که
در مزونهای لباس مدرن و حتی تولیدیهای لباس به تعداد بیشتری چرخ خیاطی نیاز است که در میان آنها باید مدلهای حرفهایتر و بهروزتر نیز وجود داشته باشند.
از لوازم دیگری که برای شروع کسب و کار خود نیاز دارید میتوان به مواردی همچون قیچی پارچه، خط کش مخصوص خیاطی، قیچی کاردستی کوچک، اتو بخار، سنجاق، سوزن خیاطی، گچ خیاطی، متر اندازهگیری، نخ، میز برش پارچه و... اشاره کرد.
6) بازاریابی کنید
کسب و کار شما در صورتی رشد میکند که بتوانید مشتریهای بیشتری پیدا کنید.
برای این منظور بهترین ایده بازاریابی و تبلیغات است؛ زیرا کسب و کاری که کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، بیفایده است.
بعد از راه اندازی کسب و کار خیاطی، آن را در شبکههای اجتماعی و سایتهای مشابه تبلیغ کنید.
لازم به ذکر است که حضور در رسانههای اجتماعی اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه از طریق آن تعداد زیادی از مردم میتوانند به شما دسترسی پیدا کنند.
همچنین میتوانید از تصاویر کسب و کار خود در این رسانهها استفاده کنید؛ زیرا باعث جذب مشتریان بیشتری میشود.
7) محصولات خود را نرخ گذاری کنید
یکی دیگر از مراحل مهم در راه اندازی کسب و کار خیاطی، قیمتگذاری محصول است.
برای این منظور چند نکته مهم را باید در نظر بگیرید که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- قیمتگذاری براساس ارزش: در این حالت قیمت محصول با توجه به ارزش آن تعیین میشود، معمولا کارهای تک دوزی و مزونی دارای قیمت بالاتری نسبت به کارهای تولیدی عمده دارند.
- قیمتگذاری براساس رقبا: در این استراتژی به ساختار قیمتگذاری رقبای شما بهعنوان معیار اصلی قیمتگذاری محصولات توجه میگردد.
- قیمتگذاری براساس هزینههای اضافه: این نرخگذاری با توجه به هزینه تولید و کسب سود تعیین میشود، یکی از استراتژیهای شروع به کار ارائه خدمات با سود کمتر برای جذب مشتری بیشتر در شروع به کار است.
شما میتوانید با توجه به موارد گفتهشده برای تولیدات خود نرخ تعیین کنید.
همچنین فراموش نکنید که برای جذب مشتری بیشتر در شروع کارتان میتوانید برخی از تولیدات خود را با تخفیف ویژه به فروش برسانید.
کلام آخر
گسترش صنعت مد و فشن و طراحی لباس باعث شده است که راه اندازی کسب و کار خیاطی یکی از ایدههای بکر و سودآور محسوب شود.
به همین دلیل در این مطلب به تمامی مراحل و نکات لازم و کاربردی در ارتباط با شروع این کسب و کار پرداختیم.
شما نیز میتوانید با توجه به موارد گفته شده در این بخش، برای راه اندازی کسب و کار خود اقدام فرمایید و در کوتاهترین زمان ممکن به درآمد زیادی برسید.
نویسنده: تیم نویسندگان نازلیکس
ما، تیم نویسندگان نازلیکس در اینجا کنار هم هستیم تا سعی کنیم، مطالب آموزشی متنوع در حوزههای پرطرفدار را برای مخاطبین عزیزمون به زبان ساده آماده کنیم تا در مسیر پیشرفت از اون استفاده کنند.
تاریخ انتشار: 27-11-1402
0%
1017 نفر
برچسب ها:
دیدگاه کاربران
نظری ثبت نشده است.ثبت دیدگاه
وبلاگ های مشابه